torsdag 29 mars 2007

Nuet

Härligt väder idag, lite kyligare i luften men ändå solsken. Gick längs vattnet i lugn takt, sonen somnade rätt så fort efter att ha legat och kikat på mina solglasögon en stund. Jag såg säkert lite främmande ut med dessa ting för ögonen. Vad han inte vet är att han snart själv ska använda solisar för att slippa blunda de gånger solen tittar in under sufletten.

Köpte en läsk på vägen och slog mig ner på en parkbänk intill vattnet. Folktomt idag. Endast några äldre herrar som sakta tassade förbi mig och vagnen. De såg nästan ut att vilja stanna och prata. Jag tänkte nej nej gå vidare, bebben vaknar om du börjar hojta, gubbe! Jag tror nästan de förstod mina tankar för de gick långsamt vidare med händerna knäppta bak i ryggen. Jag drog en lättnadens suck och öppnade min pocketbok. En bok som jag fick av sambon julen 2005 men inte läst ut den än. Ett kapitel läser jag kanske innan jag går vidare med vagnen. Underbart stillsamt, tänker jag och njuter i solen. Kan knappt fatta att vi befinner oss mitt i staden, de få ljud som hörs kommer av fåglar och några joggande personer vars byxor prasslar och skor som drar upp små dammoln.

Återigen njuter jag. Inser att min tid som mamma är nu och inte sen. Inte sen när jag får sova 8 timmar i sträck, utan faktiskt precis i denna stund.

Måste tänka oftare så, för jag har en tendens att vänta på morgondagen istället för att leva i nuet.

1 kommentar:

Camillas lockar sa...

Jag har också svårt för att leva i nuet. Planerar gärna och tänker framåt, imorgon eller ännu längre fram. Kvinnligt?