onsdag 16 maj 2007

Nattliga tankar

Jag läste tidigare idag om en mamma som hade sitt nyfödda barn under sjukhusskjortan de tre första dagarna. Ingen blöja och inga kläder på bebisen. Vad mysigt det hade varit att ha sonen tätt inpå huden, men samtidigt skulle det bli en aningens jobbigt med ett barn utan blöja. Kladd överallt ju. Men jag kan förstå att hudkontakten och närheten är viktig för det lilla barnet, som helt plötsligt inte längre än inne i den trygga livmodern. Hur upplever det nyfödda barnet att ha kläder på sin kropp? Obekvämt? Är det därför många nyfödda skriker så mycket? You never know...

Min son låg på bröstet när han kom ut, men ganska snart fick han tvättas och sköterskan klädde på honom de typiska sjukhuskläderna. Hans kroppstemperatur var lite för låg vid 6 timmars kontrollen och placerades därför under mitt täcke för att få värme. Det var underbart! Ååå, nu är mina tankar igen upptagna av bebislängtan. Dags att gå i säng tror jag!

Jag har skumma och djupa tankar så här sent på dygnet, jag vet, men jag var bara tvungen att skriva ner dem.

Inga kommentarer: