måndag 4 juni 2007

Sova en eller två gånger?

Sonen blir snart 1 år och har tydligen hamnat i den fasen då sömnbehovet på dagen börjar minska. Han sover väldigt olika har jag märkt. Ibland två gånger, ibland bara en gång. Ibland flera timmar, ibland 40 minuter. Knepigt. Men det märkliga är att han är på bra humör för det mesta, inte så trött och grinig som jag hade föreställt mig att han skulle vara då han inte har sovit tillräckligt om dagarna. Just nu ser jag inget mönster ens i hans sömnvanor. Jag måste observera några veckor till. Men nätterna har i alla fall blivit myyycket bättre på sista tiden. I natt sov han igen tolv timmar, vaknade till en gång. Hur skönt som helst. Men nu har vi lite strul med sömnen på dagarna. Värmen hjälper ju inte till heller. Jag misstänker att han vaknar tidigare av att han är varm och törstig.

Det är också rätt kul att sonen är vaken så mycket på dagarna, då hinner man göra mer grejer innan sovtiden kommer emot. Det är perfekt, tycker jag, speciellt nu i sommar då man vill ut och göra allt möjligt skojigt! :)

Nä, nu kallar sängen och tvn.

Inga kommentarer: