lördag 14 juli 2007

Att minnas

Jag sitter nu och försöker fylla i sonens babyböcker så gott jag kan. Ni vet sådana där "mitt första år"-böcker. Jag har fyra olika att uppdatera. Har inte skrivit i dem på ett tag.

Framför näsan har jag två stycken av Josefine Josefsson "Mitt första år som mamma/pappa" och "Det här måste jag skriva upp!". Den förstnämnda är för övrigt superbra. Halva boken är ämnad för den blivande mammans noteringar och andra halvan för farsan. Samma frågor för båda. Är kul för barnet att läsa sedan när det blir äldre! Den andra boken beställde jag ju för någon vecka sedan och den känns också helt bra. Den är uppdelad i olika sektioner där man fyller i tex om födelsedagar, semesterminnen, det barnet sagt eller gjort och även sådana prestationer som barnet gör i skolan eller tävlingar, så i det stora hela känns den varierande och den kan man göra noteringar i även när barnet har börjat skolan. För man minns ju inte allt sådant som hänt under barnets uppväxt, även om man gör enträgna försök att minnas!

Den tredje fylla i-boken är "Mollys babybok" av Lucy Cousins. En rolig klassiker som innehåller fina illustrationer och lite mer annorlunda frågor (som tex hur mycket kostade ett frimärke det året som barnet föddes...). I boken hittas även några kuvert där man ska spara en hårlock eller armbandet från bb (som i vårt fall tappades bort redan på bb, bandet lades lite för löst kring sonens handled och försvann antagligen vid ngt klädombyte...synd). Bra att kunna spara sådana saker också!

Den fjärde boken är skriven av Anna Höglund och heter "den allra första tiden". Den innehåller alla de klassiska frågorna om den nyfödde.

Ja, alltså nu skulle jag ju inte skriva här, jag skulle ju fylla i dessa böcker... Det är konstigt hur snabbt jag glömmer sådant som hänt. Tex kommer jag inte ihåg hur gammal sonen var när han började krypa. Jag minns att han började dra sig framåt/åla vid 6½ månad, men när började han regelrätt och krypa? Minns inte, måste kolla i hans blogg och se om jag har skrivit där.



Bilder: boksson.se, gummessons.com, barnbokhandeln.com, bokus.com

Inga kommentarer: