onsdag 11 juli 2007

Dagistips emottages, tack!

Någon snäll förälder med erfarenhet av dagis som vill ge mig bra tips om vad man bör införskaffa till dagis och annat som bör tänkas på inför en dagisstart. Jag funderar rätt mycket på hurdana ytterplagg han kommer att behöva, ska det vara inneskor, hur namnmärka alla kläder, hur kommer sömnrutinerna att ändras i och med att han ska kliva upp på morgonen, hur kommer han att trivas på dagis, klarar han av att äta själv där, kommer han att orka med bara en dagsvila osv osv.

Ja ni ser att jag är som ett vandrande frågetecken. Hundra frågor snurrar i huvudet, samtidigt som jag inte vill att sonen ska börja dagis. Jag vill ju vara hemma med honom... Jag ska också ringa dagiset och fråga dem, såklart, men jag tänkte bara höra mig för här först. Dagis är ju så nytt för mig. Ändå vet jag att allt kommer att funka bra, när man väl har börjat med de nya rutinerna men just nu känner jag att jag klamrar mig fast vid de rutiner vi har nu. Jag vill inte ha förändringar även om jag vet att det måste ske.

2 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Hehe, du tänker nog för mycket :-) Ring och fråga, för det är olika på alla dagis. På de flesta gäller dock dubbelt av allt, dvs två t-shirtar, två långärmade, två par byxor etc. Sömnrutinerna kommer de in i ganska snabbt, kanske somnar han tidigare på kvällen istället. Blir kanon! Hundra gånger mer stimulerade än "bara" med oss mammor :-)

En mamma babblar sa...

camillas lockar: jag är nog hönsmamman nr.1 haha. Jag ska ringa dit i augusti och även gå dit och kolla runt. Får passa på att fråga allt möjligt då.