lördag 7 juli 2007

Sömn och magknip

Jag ser ett tydligt samband mellan sonens kvalitet på sömnen och magknip. Numera har han sällan gaser i magen till skillnad från tidigare som han pruttade hela tiden typ. Då sov han också oroligt, speciellt om nätterna. Jag trodde att magknip och luft i magen skulle besvära mest de nyfödda barnen, men jag har nog fått inse att sonen har haft ont i magen i många månader eftersom han sov så dåligt ända fram tills han blev tio månader ungefär. Då vände det helt plötsligt och han började sova allt längre pass. Till slut sov han tio-elva timmar och det gör han fortfarande. Och vaknar han på natten, vilket är ovanligt numera, så har han oftast lite ont i magen.

Det här gäller nu alltså min unge, för andra barn finns det kanhända andra orsaker till orolig nattsömn. Jag trodde inte att det skulle ta upp till ett år innan vi fick ordning på hans nätter. Men så fel kan man ha!

2 kommentarer:

Camillas lockar sa...

Å ljuva sömn. Vad man uppskattar när man får den! (utan ständiga uppvaknanden)

En mamma babblar sa...

camilla: jajamän, och vilken tur att man inte förstod innebörden av nattvaken innan man fick barn!