lördag 6 januari 2007

Bloggar

Jag tror att nästan alla har en egen blogg. Gissar jag. En stor del av min egentid tillbringar jag framför lappisen och läser bloggar. Bloggar är ett intressant fenomen. Man läser om andras vardag, fritidsintressen eller vad det nu kan vara. På nyligen.se råkade jag klicka på en blogg som handlade om detox, olika sjukdomar, massage och en massa speciella teman. Jag läste inte vidare i den men tanken slog mig att man kan blogga om så himla många olika ämnen. En del skriver om böcker de har läst, en hel massa bloggar handlar om mode och smink och en del skriver om alldagliga ting, dit jag också halkar in. Vart man än vänder sig stöter man på en blogg.

Jag har faktiskt en blogg om min son också. Det var sambon som startade den efter att sonen kom till världen. Mest för att våra släktingar inte är bosatta i samma stad som vi och alla var ju givetvis intresserade av vårt nya knyte och hur vi klarar av vardagen som nyblivna föräldrar. Bloggen kommer att bli ett minne av den första tiden som mamma och pappa till ett litet barn. En dag hoppas jag att lillkillen själv kan läsa den och få en insikt i hurdan han var som bebis. Jag skulle iallafall tycka att det vore kul att läsa om små inlägg om vad jag gjorde som liten.

Att blogga är ett härligt sätt att få skriva av sig och få sina tankar nerskrivna. En del tjänar ju idag pengar på sin blogg. Många av de bloggarna har jag följt en längre tid, men nu känns det inte lika kul längre att läsa dem eftersom jag anser att bloggarna är "uppköpta" och inte lika personliga längre. För de skriver knappast enbart för sin egen skull, utan tänker nog främst på läsarna och sina "uppdragsgivare", de med pengarna.

Inga kommentarer: