lördag 6 januari 2007

Att bränna en cd...kan det vara så svårt tro?

Ja, det är frågan. Ända sedan lillkillen föddes i juni har vi pratat om att bränna alla bilder och videosnuttar vi har på cd. Men nej, än idag är det ogjort.

Note to self: Imorgon, söndag, är en bra dag att bränna cd-skivor med bilder.

En av våra datorers hårdskiva kraschade i höstas. Vi förlorade en del bilder. Inte ens det sporrade oss att spara våra bilder. Våra första bilder på vår bebis vore en mardröm att förlora. Huga. Även om jag har sparat det ögonblicket i mitt minne och inre, så är en bild alltid en bild.

På tal om bilder. Jag har en moster som alltid har kameran med sig. Vart hon än går. När hennes barn var små blev det tusen och åter tusen bilder tagna, gissar jag. Hon berättade här om dagen att hon har öppnat ett bankfack dit hon har placerat cd-skivor med bilder på barnen och även några videokasetter. Det kanske känns lite overkill men vid närmare eftertanke tycker jag inte att det är en alltför dum idé faktiskt. Cd-skivor kan lätt bli förstörda eller försvinna och plötsligt har man inte sina värdefulla bilder kvar. Jag skall börja med att bränna några skivor, får se om jag någon vacker dag traskar med dem till banken.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nej, det är inte så svårt. ;) För egen del tycker jag Windows egen bränn-funktion funkar alldeles kanon. (Markera filer och välj "Skriv till CD"). Enkelt, snabbt och bra. :)

Det där med att förvara viktiga bilder i bankfack eller annan brandsäker plats är inte så dumt faktiskt. *nickar*
Kram!

En mamma babblar sa...

matilda: jaha, så enkelt! Jag har bränt cd-skivor i mina dar, men är egentligen rätt så oteknisk, så jag hoppas att sambon sköter den biten!