fredag 21 september 2007

Familj

Funderade på ordet familj idag då jag körde hem från min syster. Familjen spelar en stor roll för den enskilda människan. Den ger trygghet och omsorg. Jag är så tacksam och glad över att ha en underbar familj. Då menar jag alltså mina föräldrar och mina syskon. Förstås att min egen familj bestående av sambo och barn är totalt underbar den med, men det är inte den jag pratar om just nu. Jag tänker på barndomen, hur tryggt det alltid var hemma. Ibland kaos med många ungar och stressade föräldrar. Men ändå kändes det lugnt och fridfullt hemma. Mina föräldrar hänger ihop fortfarande efter trettio år tillsammans och det ger mig kraft och insikt om att kärleken är bestående.

Just nu längtar jag efter att umgås med min mamma och pappa. De är så omtänksamma, bryr sig verkligen om en och har ett stort hjärta. Det är inte alla som har möjligheten att växa upp i en trygg miljö. Många barn far illa. Det är hemskt att tänka på det. Så många olika sorters missbruk och andra störningar har sina rötter i barndomen. Sorgligt. För sin barndom kan man ju inte påverka eller välja. Man föds i den familj man föds, så att säga.

Jag vill förmedla samma trygghet och kärlek till min son, som jag har fått uppleva. Sambon och jag har en viktig uppgift - att uppfostra vår son. Vi älskar vår son och varandra. Det är störst och viktigast av allting i hela världen. Att inte älska någon måste vara en hemsk situation...

Inga kommentarer: