tisdag 4 september 2007

Sköna höstkväll

När sonen somnar där kring åtta-halv nio sänker sig tystnaden över oss. Alla ljud blir svaga, mörkret faller på, man kan höra grannbarnens små fötter springa över golven på övervåningen, man ser solnedgången från köksfönstret, hundar, som rastas en sista gång innan natten, nosar runt i parken nedanför huset och vi själva varvar ner och får lite tid att göra någonting eget.

Ikväll ska jag lägga mig relativt tidigt, även om det är lätt hänt att timmarna flyger iväg då man sätter sig vid datorn. Jag har nämligen den finska föräldratidningen Kaksplus och boken Vattenmelonen, som är skriven av Marian Keyes, som väntar på mig i sovrummet. Det bästa som finns är att läsa bok eller bläddra i en bra tidning innan det är dags att sova. Skönare avkoppling finns inte. Jag öppnade vädringsfönstret i sovrummet, så nu är luften frisk och kall därinne. Då känns det extra skönt att krypa ner under täcket och dra det upp till öronen.

Inga kommentarer: