onsdag 3 januari 2007

Kaffe

Jag älskar kaffe. Drack precis två stora koppar. Det var fjärde och femte koppen idag. Nu får jag inte mer. När jag var gravid höll jag in min kaffekonsumtion enormt. Två små koppar per dag, annars fick jag grälor av sambon eller min mamma eller barnmorskan. Aj aj det skadar barnet. Ja, inte vill jag ju göra mitt barn illa, så jag lydde och längtade tills jag skulle få dricka kaffe i mängder - ostört.

Som tur visste jag inte då att under tiden som man ammar är det inte heller bra att dricka stora mängder kaffe (min bebis fick ont i magen av mitt kaffe - tror jag iallafall). Nähe. Inte då. Nu har jag varit stygg och druckit alldeles för mycket kaffe igen. Fy. Men jag intalar mig själv att bebisen är stor nog nu att tåla mitt kaffedrickande. Inget ont i magen längre och inte blir han orolig eller hyperaktiv heller. Men vad ska man göra när man är kaffeberoende? :)

Attan också, för att inte tala om chokladberoendet haha.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ajdå, måste man låta bli kaffe när man är gravid? Kära nån, hur ska jag då klara mig om och när jag blir gravid?

En mamma babblar sa...

matilda: ja, jag fick de råden att minska kaffeintaget. Det kan skada fostret på något sätt. Jag är inte så insatt i det hela, så jag ska inget mer säga!
Hoppas du klarar dig med en mindre mängd kaffe om och när du blir gravid! :)

(Det är för övrigt mycket man måste avstå från/undvika både när man är gravid och senare när man ammar... Då syftar jag på mat och mediciner främst.)

missilMupp sa...

Nu blev jag så kaffesugen att jag var tvungen att gå och fixa mig en kopp! Drack koffeinfritt i början när bebisen var liten men nu resonerar jag som du :) Hurra för kaffe!