tisdag 22 maj 2007

Att natta

Vi är ifrån pappan några dagar och det betyder för min del att jag sköter nattningen nu, som annars hör till pappans sysslor. Sonen har alltid somnat bättre när pappan nattar, för jag luktar väl mjölk och det funkar inte så bra i det sammanhanget. Innan vi åkte iväg gav pappa mig en hel del tips hur man får sonen att somna fort:

Ha honom mot axeln en stund för att varva ner, när sonen gnider ögonen och blir avslappnad kan man lägga ner honom i sängen. På mage. Sätter han sig upp kan man försöka lägga ner honom igen, men ställer han sig upp är det bäst att ta upp honom i famnen en stund igen. Lägga ner. Smeka från hjässan mot pannan med handflatan. Lugnt och mjukt. Täcket endast över fötterna, annars sparkar han bort täcket och blir pigg igen. Stå stilla vid sängen. Titta inte honom i ögonen, för då vill han leka. Osv osv.

Ja, ni hör att pappan har en rätt avancerad teknik. Hade ingen aning om detta. Jag ammar ju bara en stund, sen går jag ut och pappa tar över. Jag surfar eller plockar upp leksaker medan pappan utför värsta procedurerna för att sonen ska somna. Men det lät gulligt när han berättade om dessa tipsen. Han var mycket allvarsam och poängterade speciellt det med att inte titta honom i ögonen för då förstörs hela nattningen.

Jag testade ovanstående tips ikväll, men jag lyckades inte särskilt väl. Jag ammade honom till sömns istället. Inte bra att bryta rutinerna, men vad gör man? Imorgon ska jag testa att inte amma till sömns.

Inga kommentarer: